Käyttökokemuksia

Teemme päivittäin valintoja. Valinnoillamme on vaikutusta ympäristöömme ja hyvinvointiimme. Valitsemalla kaasuauton, teet ekoteon.

Käyttökokemuksia, Pori

Tälle sivulle olemme koonneet käyttäjien kokemuksia kaasuautoista, kaasuautoilusta ja konversioista. Lue alta, miten kaasuauto sopivat päivittäiseen käyttöön eri tarpeisiin ja erilaisille käyttäjille.

tankkauskuva-pieni

KAASUAUTOILIJOIKSI REILUN VUODEN KOKEILUN KAUTTA

Haaviston perhe säästi kaasuautokokeilussaan noin 1500 euroa vuodessa ja niinpä perheeseen hankittiin toinenkin kaasuauto. Harkinnassa on kolmaskin.

Kun Poriin avattiin ensimmäinen kaasuntankkausasema kesäkuussa 2017, päätti Haaviston perhe ostaa kokeeksi edullisen käytetyn kaasuauton. Vuosimallin 2006 Volvo V70 maksoi vain 3 500 € kun mittarissa oli jo yli 400 000 km. Auto oli alkuperäisesti kaasuversio ja jossain vaiheessa Ruotsista Suomeen tuotu. Auto oli kuitenkin kohtalaisen hyvässä kunnossa ja siksi varsin sopiva tällaiseen kokeiluun.

Minnaa kiinnosti enemmän biokaasupolttoaineen ekologisuus, kun taas Markusta kiinnosti kaasuautoilun edullisuus. Markukselle kertyy työmatkaa n. 80 km päivässä, minkä päälle tulevat perheen muut ajot, kun kolme lasta pitää saada harrastuksiinsa. Gasumin kiinteähintainen tarjous, biokaasu 89 € kuukaudessa puolentoista vuoden ajan, kuulosti varsin houkuttelevalta. Autohankinnan myötä kaasunkulutusta ja kustannuksia alettiin perheessä seurata. Havainto oli, että perhe säästi n. 1 500 € vuodessa polttoainekuluissa, kun kohtalaisen suurikulutuksinen bensa-auto jäi vähemmälle käytölle ja tilalle tuli kaasuauto. Säästöstä lähes puolet tuli Gasumin tarjouksesta, mutta ilman kiinteähintaista tarjoustakin säästöä olisi syntynyt merkittävästi.

Tankillisella kaasua ajeli n. 250-300 km riippuen ajosta ja siitä, pitikö ilmastointia päällä. Tankkaamassa täytyi käydä melkein 3 kertaa viikossa, mutta se ei ollut iso ongelma, sillä asema oli Markuksen työmatkan varrella ja varsin lähellä myös poikien harrastuspaikkaa, tekojäärataa. Pidemmillä matkoilla tankkaaminen saattoi muodostua haasteeksi ja tankkauspaikan hakeminen saattoi lisätä reittiin kymmeniä kilometrejä ylimääräistä. Tällaisissa tilanteissa oli kuitenkin aina mahdollisuus valita ajavansa bensalla, kunnes seuraava kaasuasema sattuisi matkan varrelle.

Kokemukset kaasuautoilusta ja sen edullisuudesta olivat niin hyviä, että perheeseen hankittiin toinenkin kaasuauto joulukuussa 2018. Vanha Volvo siirtyi juuri ajokortin saaneelle tyttärelle ja Markus sai 2015 vuosimallin Skoda Octavian työmatka-autokseen. Skodassa on saman kokoinen kaasutankki kuin Volvossakin, mutta sen kulutus on niin paljon pienempi, että tankillisella pääseekin jo 400-450 km. Tankkauskertojen väheneminen helpottaa matkantekoa ja reittisuunnittelua selvästi. Tytär sai Volvon mukana myös Gasumin tankkauskortin, ja voikin käydä tankkaamassa aina tarpeensa mukaan kaasua. Lasku tulee Gasumilta kuukausittain isälle kotiin.

Nyt perheessä harkitaan viimeisenkin bensa-auton vaihtamista kaasuautoksi. Hintaeroa kaasu- ja bensa-autojen välillä ei juurikaan ole, mutta kaasuautojen tarjonta on huomattavasti heikompaa. Skodakin piti käydä pääkaupunkiseudulta hakemassa, kun lähempänä ei vastaavia kaasuautoja ollut tarjolla. Perhe uskoo, että Ruotsista tuoduille, vähän käytetyille kaasuautoille olisi kysyntää myös Porissa, jos joku autoliike sellaiseen kaasuautojen maahantuontikampanjaan ryhtyisi.