Käyttökokemuksia

Teemme päivittäin valintoja. Valinnoillamme on vaikutusta ympäristöömme ja hyvinvointiimme. Valitsemalla kaasuauton, teet ekoteon.

Käyttökokemuksia, Turku

Tälle sivulle olemme koonneet käyttäjien kokemuksia kaasuautoista, kaasuautoilusta ja konversioista. Lue alta, miten kaasuauto sopivat päivittäiseen käyttöön eri tarpeisiin ja erilaisille käyttäjille.

tankkauskuva-pieni

Kaasumuunnos maksaa itsensä takaisin, kertoo Seppo Halminen

Turkulainen sähköinsinööri Seppo Halminen omistaa kaksi kaasuautoa. Ensimmäisenä hankittu on uusi tehdasvalmisteinen Skoda Octavia farmari.

–Vein vanhan auton romutettavaksi ja uuden pienpäästöisen auton hankintaan sain romutuspalkkion, mikä luonnostaan kannusti auton hankintaan, Halminen kertaa uuden kaasuauton hankintaansa.

Muutaman kuukauden hyvien käyttökokemusten perusteella Seppo päätti muuntaa myös omistamansa vm. 2007 Citroën C5 auton Bi-Fuel kaasuautoksi.

–Citroën kulutti bensaa sadalla kilometrillä yli 12 litraa, joten jo säästösyistäkin halusin muuttaa auton kaasulla toimivaksi. Aiemmin Citroënia kannatti käyttää vain pitkillä matkoilla maantieajossa. Sain auton muuntamiseen kaasukäyttöiseksi valtion muuntotukea, mikä alensi muunnoksen hintaa. Konvertoidussa autossa käyttökustannuksissa säästöä tulee 8 senttiä ajokilometriltä, joten muunnos maksaa itsensä takaisin sitä nopeammin mitä enemmän autolla ajaa. Sen jälkeen kaikki ajokilometrit ovat ikään kuin säästöä, Halminen laskee.

Ulospäin konvertoidusta autosta ei näe, että se kulkee kaasulla. Auton sisätiloissa ainoa näkyvä muutos on pieni mittari, josta näkyy kaasun määrä ja käykö auto kaasulla vai bensalla. Konepellin alla näkyvät kaasuputket, liitinosat, kaasusuodatin, tietokone ja kaasun tankkausliitin. Konepelti pitää siis avata kaasua tankatessa.

–Tankkausliittimen sijaintia konepellin alla pidän hyvänä asiana. Samalla kun tankkaa, tulee odotellessa tarkastettua öljyt ja nesteiden määrä, mikä aiemmin tuli tehtyä harvemmin, Halminen sanoo.

Konvertoidussa autossa on tavaratilassa kaksi terässäiliötä, jotka nostavat auton painoa noin 160 kg ja joihin mahtuu yhteensä 26 kg kaasua. Vaikka kaasusäiliöt vievät suurimman osan auton tavaratilasta, Halmista se ei kuitenkaan ole häirinnyt.

–Kauppakassin saa edelleen mahtumaan tavaratilaan ja ylimääräisen tavaran säilytyksen sijaan tavaratila on nyt hyötykäytössä kaasusäiliöiden säilytyspaikkana, Halminen kertoo.

26 kg kaasulla pääsee kulkemaan 400-500 km ja lisäksi autoon jäänyt 65 litran bensatankki antaa tarvittaessa lisäajokilometrejä kaasun loppuessa. Bensaa Halminen ei kuitenkaan käytä, vaan ajaa kaasulla.  Gasumin vuoden 2018 kampanjan ansiosta ja uuden auton hankinnan myötä hän saa tankata kaasua vuoden ajan kiinteään 89 euron hintaa 190 kg kuukaudessa, jolla pystyy halutessaan kulkemaan noin 4200 km.

Halminen on ollut erittäin tyytyväinen kaasuautoihinsa. Autot ovat toimineen ongelmitta, eivätkä talven kovat pakkaset ole aiheuttaneet ongelmia käynnissä. Edes tankkauspisteiden vähäisyys Turun seudulla ei ole tuottanut Halmiselle ongelmia.

–Turun yksi tankkauspiste on ollut minulle täysin riittävä.

Kaasuautoilun tulevaisuutta on Halmisen mukaan vaikea arvioida.

–Paljon riippuu päättäjien tekemistä päätöksistä kuten verolinjauksista ja tuista eri käyttövoimille, Halminen pohtii.

Kimmo Luotonen ajaa kaasulla sekä töissä että vapaalla

Taksia Turussa ajavalla Kimmo Luotosella on työvälineenä kaasulla kulkeva tehdasvalmisteinen VW Passat EcoFuel. Lisäksi Luotosen perheestä löytyy kaksi muuta kaasuautoa, jotka ovat myös VW valmistamia.

”Kiinnostus kaasuauton hankinnasta työvälineeksi heräsi pari vuotta sitten, kun kaluston vaihto tuli ajankohtaiseksi. Tärkeänä valintakriteerinä auton hankinnassa oli kokonaistaloudellisuus ja tietysti myös vähäpäästöisyys. Tärkeä osa valintapäätöstä oli Gasumin ammattiautoilijoille tarjoama kuukausisopimus, missä kiinteään kuukausihintaan saa ajaa tietyn määrän kilometrejä vuodessa,” Luotonen kertoo.

Luotosen vuosimallin 2011 auto on tuotu käytettynä Ruotsista.

”Taksialan muutoksista johtuen en halunnut hankkia uutta autoa kalliilla hinnalla, vaan päädyin tuomaan vähän ajetun ja hyväkuntoisen auton naapurimaasta paljon halvemmalla,” Luotonen kertaa auton hankintaa.

Tehdasvalmisteisessa autossa edes kolmen kaasusäiliön vaatimaa tilaa ei huomaa, vaikka vararenkaan tilalla on kaksi kaasusäiliötä. Kolmas kaasusäiliö sijaitsee täysin piilossa taka-akselin etupuolella.

”Tässä kaasuautomallissa tavaratila on yhtä tilava kuin vastaavassa autossa ilman kaasusäiliötä. Säiliöihin mahtuu 22 kg kaasua ja sillä matkaa taittuu ajosta riippuen 400-500 km. Kaasulla ajettaessa kuukausittaiset käyttökulut ovat yli puolittuneet,” kertoo Luotonen.

Luotonen on ollut tyytyväinen kaasuautoihinsa.

”Pienten päästöjen ja edullisempien ajokilometrien lisäksi myös autojen luotettavuus on ollut hyvä, eikä ongelmia ole tullut eteen. Myöskään kaasuautojen huolto ei ole kalliimpaa kuin vastaavien dieselautojen, vaikka kaasuautossa öljyt pitääkin vaihtaa ja määräaikaishuollot tehdä useammin,” Luotonen sanoo tyytyväisenä.

Paljon ajavalle kuljettajalle Turun tankkauspisteiden vähäisyys ei ole ollut ongelma.

”Tankkausaseman suunnilla tulee aina ajeltua, jolloin tankkaus onnistuu siinä samalla. Lisäksi pidemmillä matkoilla on aina löytynyt tankkausasema matkan varrelta, jolloin matkan on pystynyt tekemään vain kaasua käyttäen. Toki tankkausasemien lisääminen varmasti lisäisi ihmisten kiinnostusta kaasuauton hankintaan, sillä mielellään tankkaus tehdään siellä missä liikutaan, ilman että tarvitsee lähteä tietylle suunnalle kaupunkia vain tankkaamaan,” Luotonen pohtii.

Kaasuautoilun tulevaisuus saa Luotosen mietteliääksi.

”Kaasuautoilun lisääntyminen riippuu suurelta osin päättäjien päätöksistä. Jos verotuspäätöksissä tuetaan myös tätä ympäristöystävällisempää tekniikkaa muiden pienpäästöisten tekniikoiden ohella, kaasuautot tulevat varmasti lisääntymään. Jostain syystä sähköautoja ja hybridejä vain nykyään tuetaan valtion ja kuntien päätöksillä aivan eri tavalla kuin kaasuautoja,” Luotonen harmittelee.

Kokonaisuudessaan Luotonen pitää kaasuautoa tällä hetkellä parhaana valintana sekä hinnan että ympäristöystävällisyyden näkökulmasta.

”Hintansa puolesta kaasuauto on ylivoimainen voittaja täyssähköautoon verrattuna. Sähköautojen akut kestävät vain tietyn ajan ja niiden kierrätys on ongelmallista. Sähköauton ajomatkat ovat myös rajallisia ja kun sähkö loppuu akusta, loppuu myös matka. Ksasuauto jatkaa matkaa kaasun loppuessa vielä bensalla seuraavalle tankkauspisteelle. Uskon myös, että koska kaasuautolla ajetaan käytännössä jatkuvasti kaasulla, sen päästöt ovat hyvin samalla tasolla, tai jopa pienemmät kuin hybridissä, joka käyttää normaalissakin ajossa aika ajoin bensaa,” Luotonen arvioi.